Kafíčko a medovníček (a cukrovka)

 Kofein, oblíbený stimulant, ranní budíček a důvod toho, že si moje generace nemůže dovolit vlastní bydlení (flatwhite už stojí stovku, wtf?), má vliv i na cukrovkáře. Teda aspoň pár studií to prokazuje (a pár vyvrací), ale já vím, že na některé jedince to vliv určitě má. Protože mně to čoveče občas po kafi tak vylítne, že se sama sebe ptám, jestli jsem si někde neusrkla kondenzovanýho mlíka. Co mi kofein s cukrem dělá, jak se to projevuje a jak se s tím snažím popasovat? 

Většina lidí s cukrovkou má povědomí o vlivu jídla a inzulínu na jejich hladinu cukru v krvi. Netroufnu si říct, že všichni, protože strýc (cukrovkář 2. typu) se tetiných povidlových koláčů nikdy nevzdal a ještě se podivoval, že já si s ním 3 koláče ke kafíčku fakt nedám. A vím, že je jen jeden z mnoha. Anyway, rovnice sacharidy - inzulín ja jasná, ale méně se mluví o dalších faktorech jako je ženský cyklus, stres nebo KOFEIN. 

Existuje spousta hypotéz a názorů na to, jak kofein ovlivňuje hladinu cukru v krvi u lidí s diabetem 1. typu, ale konkrétní vědecké důkazy jsou pořád docela omezené. Některé studie naznačují, že kofein může mít mírný a krátkodobý vliv na hladinu cukru v krvi. Může způsobit zvýšení hladiny cukru v krvi, zejména, když si člověk dá kofein na lačný žaludek. 

Nicméně, reakce na kofein může být individuální a může se lišit mezi jednotlivými lidmi. Někteří mohou pociťovat výraznější vliv na svou hladinu cukru v krvi než jiní. Konkrétně já jsem aktuálně ve fázi pozorování. Díky senzoru a pumpě mám přehled o své hladině glukózy v reálném čase a dokážu vysledovat, že bych opravdu neměla mít cukr 15, protože jsem si píchla dost inzulínu na to, kolik sacharidů jsem snědla, a že jediným vysvětlením mé hyperglykémie je to kafíčko, co jsem si těsně před/po snídani dala. 

Často to vypadá tak, že mi nehorázně rychle vystřelí glykémie (především, když si dám kafe na lačno) a pak se mi nad 12 mmol/l pohybuje i 2 hodiny po jídle, i když si třeba pár jednotek připíchnu. To znamená, že nejen, že mi kofein zvýší hladinu cukru v krvi, ale navíc mi trvá déle než obvykle ji srovnat. Ale nevím. U holek je velký gamechanger i fáze cyklu. A to už se pak závěry dělají skutečně těžko.

Článkem jsem spíš chtěla upozornit na to, že když máte vysoký cukr a nemáte proto žádné vysvětlení, viníkem může být kofein. A nejen ten z kafíčka, ale i z coly zero nebo čaje. Takže testujte, cuppingujte a sledujte své reakce. Ideálně senzorem. 

Za Bezcu Crew Diabety


Komentáře