Imunito! Kde jsi?

 Mít jakékoliv chronické onemocnění neznámená mít jen chronické onemocnění. Představte si kamínek v botě, který nedokážete vytřást. Děláte všechno pro to, abyste se ho zbavili, ale on vás ten prevít bude tlačit už navždy. Budete mít otlaky, sem tam oděrku a chodit už pro vás nebude nikdy takové potěšení. 


Tak nějak je to i s chronickým onemocnením. Stačí nachlazený kolega v práci, prochladnutí při pikniku v parku nebo pandemie covidu a vy víte, že vaše imunita má takové díry, že se na ni všechny ty neduhy přilepí jako mouchy na lep. 

Jak už jsem psala dřív, mít cukrovku není jen o tom, píchat si inzulín a počítat si množství přijatého cukru. Tělo trpí pod náporem chronické nemoci a imunita přestává být co bývala. O co víc jsem bývala kdysi nemocná, když na mě prsknul někdo v MHD nebo v práci, o to víc fandím rouškám, protože světe div se, rýmu, nachlazení nebo bolest v krku jsem od dob pandemie neměla. A díky přednostnímu očkování jsem si prošla jen mírným průběhem covidu a navíc jenom jednou. 

Ale není to jen lehce získaná rýmečka co tělo diabetika trápí. Bývají to i časté problémy se zuby nebo záněty všeho druhu- u mě nejčastěji zánět močového měchyře. V roce 2015 bylo prokázáno, že cukrovkáři mají 2x vyšší riziko kazivosti zubů a obecně problémů se zuby, protože cukr (světe div se) neškodí jen zvenku (z potravy), ale i zevnitř. Zvýšená hladina cukru v krvi usnadňuje vznik zánětů a infekcí. Proč to jsou nejčastěji záněty močového měchyřů nebo gynekologické záněty? Zvýšená hladina cukru totiž není jen v krvi, ale i v moči, kterou přebytečný cukr i odchází. Horší kompenzace znamená více problému. A tím myslím tam dole. No a komu se tam pak dobře daří? Bakteriím a kvasinkám. 

Díky zánětu močáku jsem strávila Silvestr s Jiřinou Bohdalovou a problémy, které s tím souvisí, mi znepříjemňují život do teď. A to je skoro konec ledna. Objevila jsem na chronické potíže s močákem, ale zázračný lék, jmenuje se Blokurima a hned po antibioticích na zánět je to můj nový oblíbenec. Dobrala jsem antibiotika, zánět byl pryč, ale bolest a pálení ne. Tohle mi s tím výrazně pomohlo.  Vyrábí to česká firma a užívat to můžete i preventivně. A i když je to technicky cukr, je vhodný i pro diabetiky. Dneska jsem měla svůj 12 sáček v řadě a doporučuju. 

Ale zpět k tématu. Dalším velkým mrzením je neuropatie. K té dochází při dlouhodobé špatné kompenzaci a postihuje nejen dolní končetiny (vzpomeňte na prezidenta Zemana), ale také močové cesty. A v některých případech to končí inkontinencí. A to nechceš. 

Takže slaďoušové, kompenzujte, noste roušky a nezapomínejte na vitamíny! 

Za BezCu crew poučovala Diabety

Komentáře